mandag 18. januar 2010

Dagens tabbe..?

Aktiviteten på kjøkkenet i form av brødbaking har vært særdeles høy i det siste - med sikkert en rekord på 6 brød de siste 4-5 dagene. Imponerende? Nei. Ikke spesielt, det kan vi vedgå. Men vi har i alle fall bakt. Og i dag var det Ingrid Marie som slo til, i og med at dette kunne (i hennes multitaskings-ånd) kombineres med at vi hadde cellegruppe hjemme hos oss i kveld.

Da jeg gikk til byen kvart på 6 i ettermiddag, var brøddeigen ferdig eltet i Kenwooden, og ble satt til heving nede på det varme badegulvet. Deigen skal, til opplysning for uerfarne brødbakere, heve i omtrent 40 min, før den legges i brødformer og hever gode 45 min-50 min igjen. Deretter skal de stekes i ca en halvtime. Etter mine kalkulasjoner (dette har jeg erfaring fra, da jeg startet 22.30 med brødbaking torsdag kveld, og måtte sitte oppe og vente til klokken var over ett før de var ferdige) så skulle brødene ha vært ferdig stekte rundt klokken 8 i kveld.

Nå skal det sies, at dagens cellegruppe bestod av å se film, og at det er lett å leve seg inn i en thriller og glemme tiden litt. Men jeg må si jeg er spent på hvordan brødene, som rakk å heve i 3,5 timer (!) blir seende ut, og smakende. Kanskje det blir suksess, og ikke en tabbe som jeg nå potensielt feilaktig antar.

Vi får spørre bakeren selv etter frokost i morgen.

1 kommentar:

  1. Mine brød e sånne spesialbrød skjønne du, som e så grov at dæm faktisk BØR heve over 3 tima. Ca akkurat 3,5 faktisk. Så æ har sykt trua! Og dæm bør bli bra, i og me at d e mine første?... Kremt.
    D ska sies at iløpet av forhevinga blei d også laga middag for hele uka, spist middag og poppa popkorn i kjele (gøygøygøy!).

    Ja til mye heving. Og multitasking.

    SvarSlett